Inloggen
Editie van het tijdschrift
Blogbericht van 01-09-2015

Stiftung Warentest oordeelt „goed (2,2)“

De Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest heeft online portalen voor vakantieaccommodaties onder de loep genomen. atraveo kwam net 0,2 punten tekort voor de eerste plaats, maar haalde met het eindcijfer 2,2 een goed resultaat en eindigde als het op twee na beste portaal van de 21 geteste kandidaten.

Goede tot zeer goede cijfers wisten we onder andere bij de onderdelen zoekfunctie, resultatenlijst en boeking te behalen. Voor ons zijn deze gedeeltelijke resultaten een mooie bevestiging van het werk dat wij hier in de afgelopen jaren in geïnvesteerd hebben. In het kader van onze grote website-relaunch werd er niet alleen een nieuw designconcept ingevoerd, maar ook een compleet nieuw ontwikkelde booking engine voor vakantiehuizen en –appartementen geïntroduceerd. Hoge gebruiksvriendelijkheid, een hoge graad van informatie en transparantie en een snelle en eenvoudige afwikkeling van de boekingen stonden bij het ontwikkelen op de voorgrond.

Het werk aan de booking engine loont de moeite

De booking engine, intern IBE5 genoemd, vormt de spil van onze website en wordt voortdurend verbeterd en uitgebreid. Sinds de relaunch zijn er behalve tal van optimalisaties ook nieuwe features ontwikkeld en ingevoerd. Daartoe behoren bijvoorbeeld een sorteeralgoritme dat in veel details verbeterd is en dat de kwaliteit van elke objectomschrijving aan de hand van helder gedefinieerde kenmerken heel duidelijk accentueert, een zoekfunctie die op alle vlakken beduidend sneller is, maar ook verbeteringen aan de automatische aanvulling en, als een van de meest zichtbare vernieuwingen, zoekresultaten op de landkaart.

Ons streven is heel duidelijk de beste website voor vakantiehuizen en –appartementen op het hele internet te exploiteren. En ook al is dit doel misschien nog niet helemaal bereikt, de uitslag van de test van Stiftung Warentest bevestigt dat we op de goede weg zijn.

Behalve voor de onderdelen zoekfunctie en boeking kreeg atraveo in de test ook een positieve beoordeling voor de transparante gegevens van de aanbieders en de omgang met persoonsgegevens. Al in een eerdere vergelijkende test van vakantiehuisportalen, die in 2013 door Stiftung Warentest uitgevoerd is, werd de hoge transparantie die atraveo de klanten biedt met lovende woorden genoemd. Destijds eindigde bovendien de adviesverlening van de klantenservice als een van de besten in de hele test.

Aanbieders van vakantiehuizen beter dan hotelportalen

Aan de hand van fictieve reisschema’s testte Stiftung Warentest in totaal 21 online portalen voor vakantieaccommodaties – daaronder negen portalen voor hotelkamers, negen voor vakantiehuizen en –appartementen en drie voor privékamers en -appartementen. Het was opvallend dat de aanbieders van vakantiehuizen en –appartementen in zijn totaliteit duidelijk beter uit de bus kwamen dan de hotelportalen. Vooral de betere zoekmogelijkheden werden als pluspunt genoemd.

Vanuit onze optiek is het bovendien verheugend dat grote gebreken, die in de test bij veel portalen aan het licht kwamen, zoals niet-transparante resultatenlijsten, verzekeringsgevallen en tekortkomingen in de algemene voorwaarden, helemaal niet van toepassing zijn op atraveo.

Het uitgebreide testverslag met alle resultaten kunt u in editie 09/2015 van het tijdschrift „test“ lezen. Meer informatie kunt u ook op de website van Stiftung Warentest vinden.